Ökat engagemang minskade svinnet!

Så gjorde Bakehuset – Norges största bageri

33% lägre överproduktion

Personalen mer delaktig

Lönsamhet på produktnivå

RESULTATET AV VISULISERAD DATA MED QLIK, MINSKADE ÖVERPRODUKTIONEN MED 33%

Sedan Bakehuset implementerade QlikView, har produktionsplaneringen och val av leverantörer och råvaror förenklats. Numer är lagersaldot alltid aktuellt och bagarna uppdaterade.

Elvenite har kompetens på både M3 och Qlik,
ett måste för att skapa bra applikationer i Qlik.

Hege Solheim, Bakehuset AS

Utmaning

FÄRSKT BRÖD VARJE DAG

När hungriga norska skolungdomar river locket av ”matepakken” trillar det oftast ut fyra skivor kneipp med goudaost och skinka. Så har det varit sedan 1935, då ”Oslofrokosten” började serveras till alla skolbarn i huvudstaden.

Faktum är att norrmännen äter mest bröd per capita i Europa. Bröd är en viktig del av Norges matkultur och det duger inte med gårdagens limpa. Därför är det kanske inte så konstigt att Norges största bageri, Bakehuset, lovar sina kunder ”Färskt bröd varje dag till din lokala butik”.

Något som är lättare sagt än gjort i ett land vars vägnät präglas av färjetrafik, serpentinvägar och vidsträckta fjordar.

Men Bakehusets lastbilar tuffar på. Från företagets elva lokala bagerier gör de dagligen 1850 leveranser och kör sammanlagt ett halvt varv runt jorden.

Försäljning

Anläggningar
Produktion
Produktion
Lager
Order
Lösning

SMARTA APPAR HJÄLPER BAKEHUSET ATT FATTA DATADRIVNA BESLUT

Elvenite hjälpte Bakehuset att samla verksamhetsdata i ett datavaruhus samtidigt som man implementerat och integrerat QlikView med Infor M3. Informationsprocessen är nu automatiserad, vilket resulterat i att visualisering och rapporter enkelt delas med användare via webbgränssnitt eller lokala klienter. Medarbetarna har nu via appar en större förståelse för affären och deltar aktivt i utvecklingen av företagets produktion. De Qlik-appar som utvecklades initialt hanterar:

Resultat

ALL DATA VISUALISERADES

– Efter en tids inlärning och intrimning kunde bagarna tydligt se hur det var ställt med sin egen och de andra bageriernas produktion. Hur mycket bröd som sålts och bakats. Hur mycket råvaror vi har i lager. Planerade leveranser. Lagersaldon av produkter och råvaror på alla anläggningar. Och mycket mera, berättar Hege Solheim, ekonomichef på Bakehuset.

Bagarna fick i uppgift att sänka sin överproduktion med hjälp av det nya verktyget. Både lokalt och för att hitta synergier med de andra produktionsanläggningarna.

Hege Solheim
Bakehuset AS

Kontakta mig!

Fredrik Johansson

Säljchef Elvenite AB
+46 70 218 53 60